
Według definicji Wikipedii “urządzenie dźwignicowe zaliczane do grupy cięgników. Charakteryzuje się zwartą budową i zwykle niewielkimi gabarytami.” Istnieje wiele typów wciągników, które mogą być obsługiwane ręcznie, pneumatycznie lub elektronicznie. To urządzenie mechaniczne najczęściej posiada jedno lub kilka stałych kół pasowych, ruchome koło pasowe z hakiem lub innym elementem do mocowania ładunków oraz splecioną linę pomiędzy nimi. Jako dystrybutor wciągników, Lift Systems może pomóc Ci w wyborze najlepszego wciągnika dźwigowego dla potrzeb Twojego przedsięwzięcia.
Czy wciągnik i wciągarka to to samo?
Może się zdawać, że wciągnik i wciągarka to dwie nazwy dla tego jednego urządzenia, ale tak nie jest. Tak wciągniki, jak i wciągarki to tak zwane żurawie proste, które zaliczane są do kategorii urządzeń transportu bliskiego. Jednak różnice polegają przede wszystkim na możliwościach tych dwóch urządzeń oraz ich budowie.
Jak zbudowany jest wciągnik?
Istnieje szereg komponentów, które wchodzą w skład wciągnika, w tym:
- Maszyny jezdne. Składająca się z silnika, przekładni i hamulca, maszyna jezdna pozwala na poziomy ruch wciągnika.
- Wózek. Wózek jest konstrukcją nośną, do której przymocowana jest maszyna wyciągowa. Składa się on z belki nośnej i wózków końcowych.
- Lina. Lina we wciągniku jest wykonana z mocnych metalowych drutów, które są ułożone razem jak spirala lub warkocz.
- Hak. Hak posiada zacisk, który łączy ładunek z wciągnikiem. Zacisk lub inny mechanizm blokujący jest niezbędny do podtrzymania przedmiotu poruszanego przez wciągnik.
- Sterownik. Sterowanie odbywa się za pomocą radia lub kasety, która kieruje pionowym ruchem haka oraz poziomym ruchem wciągnika.
Jak działa wciągnik?
Obsługa wciągnika obejmuje znajomość ograniczeń i wymagań dotyczących ciężaru ładunku, jak również wbudowanych funkcji bezpieczeństwa. Operator może ustawić limity pracy dźwigu, które ograniczają ruch w pewnych okolicznościach. Wciągniki posiadają również funkcje bezpieczeństwa, które zapobiegają przeciążeniu dźwigu, zmniejszają ruch podczas jazdy lub zapobiegają wszelkim ruchom za pomocą przycisku zatrzymania awaryjnego.
Po określeniu wszystkich przepisów i wymagań, operator za pomocą sterownika aktywuje odpowiedni przycisk lub joystick, aby przesunąć hak w pionie. Kiedy dźwignik otrzymuje sygnał, zasilanie jest dostarczane do silnika, co powoduje zwolnienie hamulca. Silnik napędza przekładnię wyciągową, która zmniejsza prędkość obrotową i zwiększa moment obrotowy w celu podniesienia ładunku.
Lina jest przymocowana do bębna wyciągowego na jednym końcu i połączona z kotwicą linową na drugim. Gdy bęben wciągnika obraca się, lina nawija się lub rozwija i jest prowadzona w odpowiednim rowku bębna, umożliwiając podnoszenie lub opuszczanie haka. Istnieją dwa sposoby zatrzymania dźwigu: poprzez zwolnienie przycisków sterowania w górę lub w dół na sterowniku lub poprzez aktywację przycisku zatrzymania awaryjnego.
Nasi eksperci chętnie odpowiedzą na wszelkie pytania oraz szybko i skutecznie pomogą rozwiązać każdy problem. Skontaktuj się z nami. Pomożemy – doradzimy – zoptymalizujemy – wykonamy – dostarczymy. Przejdź do zakładki KONTAKT