Blog

Jak obliczyć udźwig suwnicy?

Udźwigu nominalnyto zarówno masa samego ładunku, jak i masa wszystkich urządzeń chwytnych.

Jak obliczyć udźwig suwnicy

Co to jest udźwig nominalny suwnicy?

Udźwig suwnicy (udźwig nominalny) jest to parametr określający największą masę jaka może zostać podniesiona przez układ nośny suwnicy w czasie normalnej eksploatacji. Jednak wartość ta nie zawsze oznacza maksymalną masę ładunku jaki może być suwnicą transportowany. Do udźwigu wlicza się bowiem zarówno masę samego ładunku, jak i masę wszystkich urządzeń chwytnych, które nie stanowią integralnej części układu nośnego suwnicy. Dla użytkownika, który nie posiada fachowej wiedzy na temat budowy suwnic, ani nie jest obyty z branżowym nazewnictwem, określenie co wliczać do udźwigu a czego nie, może stanowić kłopot, gdyż intuicyjne podejście niekiedy okazuje się być zwodnicze.

Rodzaje suwnic a ich udźwig

Poniżej przedstawiono zatem zestawienie najczęściej występujących rodzajów suwnic, wraz z wyszczególnieniem, jakie masy należy uwzględnić w celu oszacowania udźwigu.

Potoczne określenie suwnicy

Integralny element chwytny suwnicy, nie wliczany do udźwigu

Elementy wliczane do udźwigu

Suwnica hakowa

Zblocze hakowe

Maksymalna masa ładunku oraz masa zdejmowalnych urządzeń chwytnych, tj. zawiesia, trawersy, uchwyty specjalne, które są zawieszane czasowo na zbloczu hakowym w celu podjęcia tego ładunku

Suwnica trawersowa

Trawersa na stałe wpięta w układ linowy suwnicy

Maksymalna masa ładunku oraz masa pośredniczących elementów chwytnych, stosowanych pomiędzy trawersą a ładunkiem, np. zawiesia, pętle łańcuchowe

Suwnica chwytakowa

Złącze linowe

Masa własna chwytaka oraz maksymalna masa transportowanego nosiwa jaka się mieści w jego objętości nominalnej. W przypadku kilku rodzajów nosiwa, należy uwzględnić nosiwo o największej gęstości oraz jego możliwe zawilgocenie, lub też wliczyć do udźwigu suwnicy udźwig nominalny chwytaka, podany przez producenta.

Suwnica magnesowa (z chwytnikiem elektromagnetycznym)

Zblocze hakowe

Masa własna chwytnika elektromagnetycznego oraz maksymalna masa ładunku, jaki będzie nim transportowany.

Suwnica magnesowa (z trawersą magnesową)

Trawersa z elektromagnesami, na stałe wpięta w układ linowy

Maksymalna masa ładunku

Suwnica lejnicza

Trawersa z hakami lamelowymi, na stałe wpięta w układ linowy

Masa kadzi oraz maksymalna masa jej zawartości

Suwnica kontenerowa

Układ chwytni kontenerowej

Masa kontenera wraz z maksymalną dopuszczalną masą jego zawartości

Suwnica kleszczowa

Kleszcze samozaciskowe lub hydrauliczne

Maksymalna masa ładunku

Aby zatem poprawnie dobrać udźwig przyszłej suwnicy należy wytypować urządzenie chwytne w jakie będzie ona wyposażona, określić maksymalną masę ładunku jaki trzeba przetransportować oraz masę ewentualnego urządzenia pośredniczącego. Mając zsumowane odpowiednio masy, dobrą praktyką jest wybranie najbliższej wyższej wartości spośród typowych udźwigów, które zostały ustalone w celach normalizacji na podstawie szeregów Renarda. Nie jest to krok konieczny, gdyż projektanci są w stanie skonstruować maszynę pod dowolną wartość udźwigu, jednak pozwoli to na zastosowanie typowej suwnicy, a przez to prawdopodobnie obniży koszty zakupu.

Typowe udźwigi w tonach przedstawiają się następująco: 1t; 1,6t; 2,5t; 5t; 6,3t; 8t; 10t; 12,5t; 16t; 20t; 25t; 50t; 100t; itd…
Udźwigi poniżej 1 tony podaje się w kilogramach, np. 250kg, 500kg, 750kg.

Nasi eksperci chętnie odpowiedzą na wszelkie pytania oraz szybko i skutecznie pomogą rozwiązać każdy problem. Skontaktuj się z nami. Pomożemy – doradzimy – zoptymalizujemy – wykonamy – dostarczymy. Przejdź do zakładki KONTAKT

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

error: Treść chroniona.