
Co to jest udźwig nominalny suwnicy?
Udźwig suwnicy (udźwig nominalny) jest to parametr określający największą masę jaka może zostać podniesiona przez układ nośny suwnicy w czasie normalnej eksploatacji. Jednak wartość ta nie zawsze oznacza maksymalną masę ładunku jaki może być suwnicą transportowany. Do udźwigu wlicza się bowiem zarówno masę samego ładunku, jak i masę wszystkich urządzeń chwytnych, które nie stanowią integralnej części układu nośnego suwnicy. Dla użytkownika, który nie posiada fachowej wiedzy na temat budowy suwnic, ani nie jest obyty z branżowym nazewnictwem, określenie co wliczać do udźwigu a czego nie, może stanowić kłopot, gdyż intuicyjne podejście niekiedy okazuje się być zwodnicze.
Rodzaje suwnic a ich udźwig
Poniżej przedstawiono zatem zestawienie najczęściej występujących rodzajów suwnic, wraz z wyszczególnieniem, jakie masy należy uwzględnić w celu oszacowania udźwigu.
Potoczne określenie suwnicy |
Integralny element chwytny suwnicy, nie wliczany do udźwigu |
Elementy wliczane do udźwigu |
Suwnica hakowa |
Zblocze hakowe |
Maksymalna masa ładunku oraz masa zdejmowalnych urządzeń chwytnych, tj. zawiesia, trawersy, uchwyty specjalne, które są zawieszane czasowo na zbloczu hakowym w celu podjęcia tego ładunku |
Suwnica trawersowa |
Trawersa na stałe wpięta w układ linowy suwnicy |
Maksymalna masa ładunku oraz masa pośredniczących elementów chwytnych, stosowanych pomiędzy trawersą a ładunkiem, np. zawiesia, pętle łańcuchowe |
Suwnica chwytakowa |
Złącze linowe |
Masa własna chwytaka oraz maksymalna masa transportowanego nosiwa jaka się mieści w jego objętości nominalnej. W przypadku kilku rodzajów nosiwa, należy uwzględnić nosiwo o największej gęstości oraz jego możliwe zawilgocenie, lub też wliczyć do udźwigu suwnicy udźwig nominalny chwytaka, podany przez producenta. |
Suwnica magnesowa (z chwytnikiem elektromagnetycznym) |
Zblocze hakowe |
Masa własna chwytnika elektromagnetycznego oraz maksymalna masa ładunku, jaki będzie nim transportowany. |
Suwnica magnesowa (z trawersą magnesową) |
Trawersa z elektromagnesami, na stałe wpięta w układ linowy |
Maksymalna masa ładunku |
Suwnica lejnicza |
Trawersa z hakami lamelowymi, na stałe wpięta w układ linowy |
Masa kadzi oraz maksymalna masa jej zawartości |
Suwnica kontenerowa |
Układ chwytni kontenerowej |
Masa kontenera wraz z maksymalną dopuszczalną masą jego zawartości |
Suwnica kleszczowa |
Kleszcze samozaciskowe lub hydrauliczne |
Maksymalna masa ładunku |
Aby zatem poprawnie dobrać udźwig przyszłej suwnicy należy wytypować urządzenie chwytne w jakie będzie ona wyposażona, określić maksymalną masę ładunku jaki trzeba przetransportować oraz masę ewentualnego urządzenia pośredniczącego. Mając zsumowane odpowiednio masy, dobrą praktyką jest wybranie najbliższej wyższej wartości spośród typowych udźwigów, które zostały ustalone w celach normalizacji na podstawie szeregów Renarda. Nie jest to krok konieczny, gdyż projektanci są w stanie skonstruować maszynę pod dowolną wartość udźwigu, jednak pozwoli to na zastosowanie typowej suwnicy, a przez to prawdopodobnie obniży koszty zakupu.
Typowe udźwigi w tonach przedstawiają się następująco: 1t; 1,6t; 2,5t; 5t; 6,3t; 8t; 10t; 12,5t; 16t; 20t; 25t; 50t; 100t; itd…
Udźwigi poniżej 1 tony podaje się w kilogramach, np. 250kg, 500kg, 750kg.
Nasi eksperci chętnie odpowiedzą na wszelkie pytania oraz szybko i skutecznie pomogą rozwiązać każdy problem. Skontaktuj się z nami. Pomożemy – doradzimy – zoptymalizujemy – wykonamy – dostarczymy. Przejdź do zakładki KONTAKT